Friday, February 11, 2011

Orange wit Raisin Cake


Heheheeee...happy la i da dpt cross bag yg nice & simple for me.. thanks Hubby:D. Kaler merah gitue, i klu pilih handbag pantang nampak kaler putih @ pastel color mesti xnengok yg len da, tp xde la plak kaler soft2 ni, i xde g bag kaler merah, so i pilih kaler red burgundy:)..


Ok, arini i nak share resepi kek oren yg sedapppp & moist sgt, bau semerbak oren satu rumah bila tgh bakar kek ni! Resepi turun temurun dr K.Ummi tp i upgrade ckit utk rasa lebih 'ummppphh'..hehe, lagi bertambah bau orennye:)

BAHAN:

Butter 125g
Gula halus 200g
Telur gred B 3biji
Parutan kulit oren 1sudu
Jus oren 1sudu
Tepung naik sendiri (self-raising flour) 250g*
Soda bicarbinate 1sudu teh*
Pati Sunquick 3sudu
Fresh milk 1cawan
Kismis, gaul dengan 1sudu tepung

(*digaul rata dan diayak)

First, panaskan oven pada suhu 170C & alas dasar tin dengan kertas minyak, ketepikan.
Putar butter + gula halus hingga kembang, masukkan parutan kulit oren + jus oren + pati sunquick, putar sebati. Then, tambah telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung & fresh milk selang seli hingga habis (tepung last skali), gaul rata. Masuk kismis dan gaul rata. Tuang dalam tin tadi dan bakar selama 45 minit atau hingga masak.


* Xsempat nak snap pic slice kek tu br nampak raisin, tp klu perasan atas kek tu ble nampak raisinnye..hihi *


* Eh, tunjuk g pic bag ni..hehe *

5 comments:

YAYA AZURA said...

waahhh...suka mammaolyn dapat beg baru....:-)

Lady of Leisure said...

hehe sedapnya kek oren..olyn memang rajin.. haritu kami pi rumah kak rina dia jamu kek oren, kak rina pun rajin baking2, adik dia ja tak berapa nak rajin hehe..
gorgeous handbag dear, love the vibrant colour.. red, hot and sexy gitu hehe.. :)

mamma olyn said...

Thanks yaya, sukeee la xsabar nak guna g jenjalan next week..kiki

Iye, mesti k.rina tererr masak kan? btuah anak2 dia:) so skang ni kna la keturun ilmu kat adik dia yg sememangnye pro masak da ni, cuma xbaking je g..hehe..kan2, cantik x, lama da dok cari yg simple plain cross bag cam gitu, ni br dpt, memilih sungguh..huh

Antan Bertingkah said...

Jalan2 tetiba sampai ke Uk...balik2 la Msia singgah blog akak...

mamma olyn said...

Tq Antan sudi singgah blog mamma olyn, nnti i terbang ke Msia yea:)