Wednesday, January 5, 2011

Simply's Bistik Egg


Cepatnya masa berlalu..da masuk awal tahun yea, mesti dgn azam baru! Hehe..tringat lak zaman dating dgn bf i..hihi da jd hubby le skang ni, kami suka makan Bistik kat satu restoran Pattani kat Kangar, mmg sedap bistik dia, yummm yumm, skali dia wat utk 2 orang mcm nak makan 5 org..hehe, tp kna kontrol la ms tue xle la nak nggappp cam tue ja, makan pon slow2, tkut tersedak, xpasal kna reject minah ni..haha, so i try la wat ikut selera i, ni resepi direct dr taste mamma olyn yea..

BAHAN :

Daging hancur 400g
Telur 3biji
Bawang Jepun 1biji (hiris)
Bawang putih 3ulas (hiris halus)
Baby corn (hiris)
Carrot (hiris halus)
Daun bawang (hiris)
Tomato 4biji (buang biji & potong cube)
Sos tiram 3sudu*
Kicap manis 2sudu*
Sos cili 3sudu*
Sos tomato 4sudu*
Sedikit air
Garam & perasa
* Mix

First, tumis bawang jepun + bawang putih hingga naik bau, then masukkan daging hancur, gaul hingga daging masak. Masukkan kesemua sos yg telah digaul sekali. Then, tambah air & masukkan baby corn + carrot + tomato + garam & perasa, gaul hingga mesra. Lastly masukkan daun bawang, tutup api.
Untuk balut daging hancur dgn telur, pukul sebati 3biji telur + sedikit garam. Panaskan minyak dlm kuali, masukkan telur tadi dan angkat kuali untuk ratakan telur & besarkan permukaan telur supaya mudah untuk dibalut nnti. Gunakan api perlahan, apabila telur agak masak dibahagian dasar kuali (xperlu balikkan telur), letak daging hancur tadi di tgh telur, tutup api dan balut (lipat telur kiri dan kanan, dan seterusnya lipat atas dan bawah)..DONE!


* Yummm..yumm rasa sama mcm kat restoran Pattani tu..hehe, terubat kempunan ku *

5 comments:

Lady of Leisure said...

kami tengok sambil tutup mata ni.. hehe.. sedapnyaaa... makan ngan nasi putih dah cukup sedap ni kan..

mamma olyn said...

hihiii...btol tu, kmi tambah 2 pinggan nasi berlaukkan bistik ni je..huhu

dapur berasap said...

sedapnye..tp law kt tmpt sy, nmenye telur bungkus..klau telur bistik, sos letak kt lua..dgg @ aym n sayur je yg kt dlm..sos siram kt lua..xksh la ppe pn,yg pnting sodap..huhu

Mamma Olyn ♥ said...

dapur berasap : tq sudi singgah blog mammaolyn, oh yea slalu mmg cam2 tp ni versi i sndri coz hubby xsuka mkn kuah sos, huhu so i combine skali gan lauk2 dlm telur tu, so kuah xbyk sgt:)

the tempo of life said...

sedapnya. yummy yummy :D