Sunday, May 6, 2012

Bihun Sup Utara Tulang Kambing II

السلام عليكم....


Arini i nak share resepi bihun sup meletopppp punya.. hahaaa, semlm kmi g beli stok ayam & daging kat kedai halal pastu hubby tringin nak mkn benda2 yg panaskan badan, sbb da dtg balik sejuk2 ketar cam winter.. iskk, so i beli tulang kambing, yela nak panaskan badan kannn.. haaaa, adoi rosak diet i tauuu! So arini lunch bihun sup org perelih, perrghh paling best mesti la sambal special ituee, berjaya gak wat! Sebelum ni penah wat tp mcm de something wrong la.. ngheee * ala da xpandai msk ckp jela.. huhu. Tima kasihhh bebyk kat Madihaa utk resepi yg marbeles ini! Btol2 rasa cam mkn kat kedai bihun sup simpang 4 tauuu! hahaa, bole la nak sedapkan hati yg kempunan nak mkn itu ini..haishhh

Bahan2 utk SUP :
Minyak (kalu guna cara menumis.. kalau taknak tumis pun boleh)
Rempah tumis (rempah ni boleh dimesin atau tumis kasar)
3 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
1 s/b ketumbar
½ s/b jintan manis
½ s/b lada hitam
3 biji buah pelaga
½ s/b lada putih

Bahan Kisar
2 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
2 inci halia - dititik atau kisar
2 batang serai - dititik
1 peket kecil rempah sup adabi (serbuk) ~ campurkan sikit air jadikan pes
1 kg daging (biarkan seketul besar gitu ataupun potong dua bahagian saja)
1/2 kg tulang (i guna tulang kambing)
1/2 kg perut (jika suka) ~ i xletak
Air utk merebus dan kuah secukupnya (kena tambah lagi sehingga daging empuk)
Garam & serbuk perasa
Serbuk lada hitam secukupnya

CARA :
1. Jika dibuat cara menumis - panaskan minyak tumis dulu rempah kasar sekejap kemudian masukkan bahan mesin kacau sikit masukkan pes rempah sup kacau lagi.
2. Masukkan serai dan halia kemudian masukkan air kacau jangan bagi berkerak.
3. Masukkan daging, tulang dan perut. Tutup periuk biarkan ia mendidih baru kacau2 sedikit. Masak sehingga daging empuk. Jika daging masih belum empuk.. tambahkan air (kalau nak cepat tambah air panas mendidih). Jika guna periuk biasa... biasanya ambil masa lebih kurang 2½ jam sehingga 3 jam baru kuahnya sedap. Sekiranya anda mempunyai pressure cooker.. masa merebus lebih singkat .
4. Bila daging hampir empuk.. perasakan dengan garam, serbuk lada hitam & perasa secukupnya.. biar merenih & daging benar2 empuk.. tutuplah api..

Jika dibuat cara merebus - Masukkan air dlm periuk dan segala bahan2 sekali gus dan rebuslah sehingga daging empuk (cara ni tak guna minyak bagus utk org nak jaga badan )


Untuk BIHUN :
1. 1 bungkus bihun/mee hoon direndam dalam air bersama 1 sudu besar serbuk kunyit sehingga lembut kemudian tos kan.
2. Sementara itu didihkan air utk merebus mee hoon.
3. Bila air dah mendidih masukkan mee hoon yg telah ditos tadi dan tutup api.kacau 2 sikit bagi mee hoon masak dgn rata biarkan dlm 3 minit agak2 mee hoon masak jgn terlalu lama nanti terlembik.
4. Tos kan mee hoon sambil dijirus dgn air paip kemudian balik2 kan dan biarkan mee hoon di tos begitu sehingga di hidang. Tujuan buat begini supaya mee hoon tak jadi bergumpal dan mudah utk di ambil atau dileraikan bila nak makan.

Bahan HIASAN :

Daging dan perut yg telah siap dipotong kecil2 (Ambil dari dalam kuah sup tadi)
Lobak masin hancur (dicuci & kalau suka boleh goreng kejap)
Bawang goreng (nak sedap goreng sendiri )
Daun sup dan daun bawang di mayang
Sambal Cili


RESEPI SAMBAL CILI
½ cawan serbuk cili babas
½ sudu besar bawang putih dan merah mesin (ambik dr bawang buat kuah sup tadi pun boleh tapi jgn letak HALIA)
½ cawan air (boleh tambah jika terlalu pekat)
50 gm gula melaka @ gula hitam
½ sudu besar asam jawa (dibancuh dgn air tadi)
perasakan dgn garam dan tok aji sikit
sedikit minyak utk menumis.

CARA :
1. Panaskan minyak api perlahan, tumis bawang kejap then masukkan serbuk cili kacau jgn sampai hangit.
2. Masukkan air asam jawa, gula melaka, garam & serbuk perasa secukupnya. Kacau hingga sebati jgn ada yg berketul. Biarkan ia pekat kacau2 sikit tapi hati2 sambal ini akan meletup2 mcm masak dodol jadi gunakan api yg perlahan. Rasakan sambal biar secukup rasa.. ada rasa masin, manis & masam... pedas semestinyaa
3. Sedia dihidangkan bersama2 dengan bihun & seangkatan dengan nya


Bahan mmg nampak banyak tp sgt mudah nak buat, selamat mencuba!!

2 comments:

Nieza said...

uishhh sedapnya lyn, lama akak tak buat bihun sup gini..daging kambing lak tu memang mantop..nanti nk buat gak la..hehe

Mamma Olyn ♥ said...

k.niezaa.. mmg sodap la resepi ni, lyn ni nama ja org perelih tp xtau resepi bihun sup utara.. hahaaa, mmg mantop, skali skala memanaskan bdn..nghee