Thursday, January 13, 2011

Honey Fried Chicken


Hubby i suka sgt fried chicken, so i slalu try pelbagai resepi ikut taste dia:). So, kali ni i wat resepi yg simple & sedap..mmg sedap coz mendapat pujian dari Hubby..hihi..n lepas ni mmg slalu ada dlm lunch box dia la yea.., ms i wat tu dalam 12 ketul peha ayam (baby chicken)..skali menghadap licin satu pinggan, tinggal tulang peha ayam je..hehe, last tinggal 1 ketul lagi siap bahagi isi sorang ckit..haha

BAHAN :

Ayam peha (cuci & tos)
Minced garlic (atau hiris 3 ulas bawang putih)
Sos tiram 4sudu
Madu 4sudu
Kicap manis 3sudu
Garam secukup rasa
Vegetable oil for deep fry

First, cuci & tos ayam peha, dlm bekas yg bersih masukkan ayam tadi & tambah kesemua bahan diatas kecuali minyak..haha, gaul hingga mesra & marinade for bout 1 hour, lagi lama lagi sedap:)..then goreng ayam tadi dalam non stick wok hingga masak..DONE!

Wednesday, January 12, 2011

Chicken wit Mushroom Medley


I suka makan mushroom, Shiitake mushroom is my fav:)..i ada beli mushroom masa shopping groceries aritu, mix mushroom, semu sedap2 so i wat simple menu wit oyster:)..

BAHAN:

Mushroom (shiitake, button, chestnut, oyster) cuci & tos
Ayam dada (potong kiub)
Bawang putih (hiris)
Tiram
Sedikit air
Butter
Lada hitam
Baby corn (hiris)
Daun bawang (hiris)

First, tumis bawang putih hingga naik bau & masukkan ayam, goreng hingga ayam masak. Tambah tiram & sedikit air. Then masukkan kesemua mushroom + baby corn + butter, gaul. Perasakan dgn lada hitam dan last tabur daun bawang. Siap:)

Sunday, January 9, 2011

Winter BBQ:)


Last nite we had a BBQ..indoor BBQ, just 4 of us, xde tetamu:)..mencabar sungguh masa aktiviti men'grill'.. hehe, ye la ada 2 super hero dok menyibuk kat kiri kanan, sronok agaknye dorg ingat mama & abah tgk main toys ke ape, bahaya tau api grill ni panas, da kena warning two kiddo ni:)..Hubby i la request nak makan Doner Kebab, slalu kami order delivery kat satu kedai pizza & burger halal dkt umah ni, side order i slalu amik Doner kebab(lamb)..mmg sedap sgt! So, i pun korek abis la segala resepi dlm ternet ni, skali i jumpa exactly original recipe Doner Kebab dlm satu web Turkish Recipe, xsusah nak prepare cuma bezanya kita xde la electric rotisseries cam kat restoren tu so i wat bite size, ala nak makan untuk diri sendiri ja..hehe, i marinade lamb tu selama 10jam..hah amik ko, br meresap & balance semu rasa..hihi.


* Marinade lamb *


* Juicy pineapple from Costa Rica:) *

Then, i start wat side main course, bukan nasi yea tp KFC Mash Potato wit Gravy..yess sebijik rasa cam KFC punye, xcaya try wat, tp kna sabar yea coz leceh skit, mmg berbaloi..i jumpa resepi di World's Recipe List ..satu rumah bau cam restoren KFC, caya la, two kiddo ni ble berlari sampe ke dapur ingat mama & abah beli KFC, budak kecik pun tau, tambah 2 mangkuk mash potato, its their fav:)


* KFC Mash Potato wit Gravy...yummm yumm *


* Extra juicy grill pineapple *

And for dessert, i made special Tiramisu wit Summer fruit:).. resepi sama je cuma kali ni i wat 3 layer finger lady biscuits..mmmm




* Come dine with us:) *