Sunday, January 2, 2011

Butter Vanilla Cupcake


Resepi ni i amik dr Maklang Azie Bake..simple sangat, i wat kaler pink, sweet pink:).. Suka baca blog MakLang Azie ni, banyak bagi tips & dia juga buat kelas bakery, asyik full je, mesti sronok blajar buat kek gan MakLang ni:), btw muffin ni sedap & sangat lembut, nak buat pun mudah je:)..satu tips MakLang Azie ni klu nak kek yg permukaan rata, xmerekah cam gunung berapi tue..letak sikit je butter..klu tgk resepi dia pun kebanyakkan butter dia letak dlm 90gram je..hehe, utk muffin ni i try letak sama cam MakLang buat, mmg betul permukaan rata, cantik je..thanks for the tips:)

BAHAN :

Tepung naik sendiri 113g
Gula castor 90g
Telur 2biji
Butter 90g
Baking powder 1sudu teh
Esen vanila 1sudu teh
Pewarna merah 1/2 sudu teh
White chocolate cube (additional)


First, ayak tepung + baking powder, then masukkan semua bhn dlm bekas yg bersih dan pukul hingga gebu. Isikan 1/2 adunan ke dalam acuan muffin & tabur white chocolate cube, bakar selama 15minit pada suhu 180C mengikut oven masing2. Sejukkan muffin diatas tray & boleh dihidang..


* Topping with strawberry jam *

Buttery Prawn wit Brussels Sprouts


* Brussels sprouts from Google sources *

Semalam groceries dr Asda sampe kat depan pintu, jenuh memunggah peti ais cari ruang nak masuk barang baru..hehe, tetiap bulan i shopping online brg2 groceries, klu x kat Tesco, i order kat Asda, delivery GBP2 je, i pick 8 hours slot, means dorg akan deliver antara jam 10am-6pm. Klu 2 hours slot delivery charge mahal ckit, lebih kurang GBP3-GBP5, so kita ble pilih samada nak barang sampe antara kul 10am-12pm, 12pm-2pm, 2pm-4pm...dan seterusnya..hehe. Hrmmm senang, xpayah nak angkut barang berat2, cam kami ni skali shopping kena beli skali stok pampers baby, susu, brg2 len lagi..berat tue..huhu. I ada beli brussels sprouts, cute sangat:)..cam baby kubis daun la..hehe. I nak share nie resepi home-made mamma olyn..buttery prawn wit brussels sprouts:)



BAHAN :

Udang 500g (cuci & tos)
Butter 1sudu
Olive oil 2sudu
Bawang putih (tumbuk kasar)
Bawang Jepun (hiris)
Brussels sprouts 5biji (kupas daun)
Carrot (hiris)
Baby corn (hiris)
Sedikit air
Black pepper
Garam

First, tumis bawang putih menggunakan olive oil. Masukkan udang + garam + black pepper, gaul dan masukkan butter + bawang jepun..then, tambah sedikit air dan masukkan carrot + brussels sprouts + baby corn, gaul sekejap & tutup api..siap, sedap dihidang bersama nasi kosong:)

Saturday, January 1, 2011

Happy Birthday to MAMA & Happy New Year


Harini birthday MAMA! 1 Januari..satu dunia celebrate birthday mama, semalam i skype gan mama, ingat nak cal arini, rupanya dia cal dulu tepat jam 12 tgh malam(waktu Msia)..hehe, so nyanyi terus la lagu birthday:)..


And for u my dear lovely mama...
Thank you for loving & caring for me, also for all the little things you do so beautifully..this is my greeting, a wish for joy and cheer, the greeting is for your birthday, the wish is for all year..Love u sooo much!


And last but not least, GoodBye 2010 & Welcome 2011, may every day of the new year glow with good cheer & happiness for you & your family:)